Nörolinguistik Programlama (NLP) Zihninizi Kullanma Kılavuzu- Nil Gün

Yaptığınız şey, gerçekten istediğiniz şeydir. Yapmıyorsanız gerçekten istediğiniz şeyi yapıyorsunuz. Yapmamayı!

Görsel ağırlıklı hatırlamada gözler sol yukarı, işitsel ağırlıklı hatırlamada sol yanlara, kinestetik hatırlamada sağ aşağı ve işitsel iç konuşmada sol aşağıya bakar.

Görseller %60 ağırlıklıdır. Hızlı konuşurlar. Genelde yanlış anlaşılırlar. Nefesleri hızlı ve sığ, baş hafif yukarıdadır. Duygulara işitsellerden uzaktır. Kağıda çizgiler çizer, kodlar yapar, bol mimikli, sinema, video sever, gözler yukarı bakar.

İşitseller, %20 bulunur. Baş eğilir, gözler iki yana gider. Ritmik- melodik konuşur. Doğa, kitap, müzik sever, inziva sever. Ses ve gürültüye duyarlıdır. Konuşurken, duygu hafızası gelişmiştir, dinler, yazar.

Kinestetikler, duyguyu yaşar ve anlamaya çalışır. Yavaş ve derin knoşur. Kaslar esnek, kendine ön yargılıdır.

Odaklanma: 1- Benzerlik/ Farklılık: Farklılıkçı, ayrıntıcı, tatminsiz, hataları söyler. ” Evet ama, belki, bilmiyorum, fena değil” sık kullanır. Benzerlikçi, tam tersidir. ” Aynen, gibi, benzer” sık kullanır.

2- Hazza yaklaş/ Acıdan uzaklaş: Hazza odaklan. Özgürleşmek zaafları kabullenmekle başlar. Kendiyle yüzleşen, kendini kucaklayan özgürleşir. Yaşamdaki sorunlar algı sorunudur. İstenmeyen alışkanlıkları değiştirmek hazza odaklı olmalıdır.

3- İç referans / Dış referans: Dış referansta takdir, onaylama, beğenilme, kabul görme, aidiyet ve biz önemlidir. İç referans içgüdüye güvenir, bireysel, gerçek lider, kendi ikna olmalıdır.

4- Bağımsız/ Düzenci: Bağımsız serbest ortamda girişimcidir. Düzenci ekip çalışanı, kuralcı, maaş önceliklidir.

Sorumluluk, suçlamanın bittiği yerde başlar.

5- Deneyim / Olanak: Deneyime saygı, dayanışma, tutarlılık, uzun vadeli işler, kısa yolu bulur, güvenirlilik önemlidir. Fikri uzun vadede kabullenir, hatadan korkar. Olanakçı yeni yollar, yeni deneyimlere açık, anında harekete geçer.

6- Duyusal ikna/ Tekrar iknası: Duyusal ikna, hangi alanda ise ona yönelik ( görsel, işitsel, kinestetik) Tekrar sayısı (tek, sık)

İstenilene odaklanmak gerekir. Yapma demek yerine istenilen şeyler söylenmeli.

Düşünce ve duygu değişimleri yüz ve nefese yansır.

Sözlerin ardındaki gerçeği görmek, duymak; söylenmeyenleri işitmek, kelime aralarını okumak; düşüncelere eşlik eden duyguları hissetmek önemli.

Doğru soru sormakla tam bilgi alınır. Soru sormaya gerek kalmadan net ifade etmek önemli.

Konuşmada bilgi aktarımı çeşitleri: 1- Eksiltme: Düşünceden az konuşulur. Bazı şeyler boşlanır, ihtiyaca göre görmezden gelinir.

2- Çarpıtma: Eksik bilgi sonucu anlam çarpılır. Duygusal verileri farklı yorumlamak çarpıtmadır. Garip görüneni yargılarız. Çarpılan gerçek, mutlak gerçek sanılır. Kendimizi haklı görürüz.

3- Genelleme: Yargılamaya dönerse kötüdür.

Anlattığın şey, benim anladığım kadar.

Algıyı yönlendirme çeşitleri: 1- Yargılamak: Kime göre, neye göre… Kıyaslama yargıyı getirir.

2- Zihin okuma: Haklı çıkma yöntemidir. En iyisi sormak.

3- Neden- sonuç çarpıtması: Bir şeye veya kişiye duygu sorumluluğu yüklenir. Zıt sorularla kontrol edilir. Kimse başkalarının duygularından sorumlu değildir.

4- Genelleme yapmak: Bir kaç deneyimle yargıya varmaktır. Her, asla gibi kelimeler kullanılır. Abartılı ve zıt örnekler denenir.

5- Zorunluluk/ Seçimsizlik: Bizi kısıtlayan kuralları, yapamamak veya yapıp gizlemek. Öfke ve suçluluk yaratır. Yapamam, beceremem… Çaresizlik sonra da yeteneksizlik inancı ve başarısızlık korkusu yapar. Boyun eğmekle öğrenilmiş çaresizlik, acizlik doğar.

Korku ilüzyondur.

6- Varsayımda bulunmak: Yeterli veri olmadan sonuca varılır. Neden ve sonucu kendimiz yaratırız. Gerçek gibi inanırız.

7- Fiili isme dönüştürmek: İsim halinde tamamlanmış, bitmiş, değişmez. Fiil halinde kalmalı, değişebilir olduğu vurgulanmalı. Gurur oluşur, haklı çıkmaya odaklanır. Onur doğruyu bulmaya çalışır.

Niçin değil, Nasıl diye sormalı.

8- Belirsizlik: Olay, kişi, nesne belirsiz ise boşlukları haritamız doldurur.

Kim, ne, hangisi, ne zaman, nasıl ile kişi ve olay belirlenmelidir.

Benzerlik bilinçaltına güven verir.

Taklit en büyük iltifattır.

Nasıl giyineceğinizi bilmiyorsanız şık giyinin.

Aynalama, karşıdaki kişinin ya da grubun sözsüz davranışını geri sunmak.

Kolları kavuşmuş kişiye bacakları/ ayakları çaprazla. Kravatı düzeltene, yakanı düzelt. Alyansı ile oynayana, saatin kayışı ile oyna. Sağa sola ağırlık verene, öne arkaya sallan.

Nefes uyumunu/ hızını ayarla; nefes alırken konuş, verirken dur bekle.

Uyumla karşımızdakini yönlendiririz.

Her şeyi hissetmek istediğimiz duygular için yaparız.

İhtiyacımız olan şeyleri elde ederiz.

İstediğimiz her şeyi gerçekleştiremeyiz.

Olumsuz duygularda katılımcı yerine izleyici ol.

İnsan ancak hayal edebileceği bir şeyi gerçekleştirebilir. İnsan kapasitesini ancak hayallerinin sınırına kadar kullanır.

Kabul etmediğimiz ya da bilmediğimiz bir şeyi değiştiremeyiz.

Problem ne, niçin orada, nasıl çözülür.

İstek, emek- çaba, sabır, pozitiflik, alternatif üretmek, hayat ve ilişkilerle değerlendirmek ve amaca uygun hedefler koymak.

Her sorun, çözümünü de içinde taşır.

Amaç denge, mutluluk, sevmek- sevilmek, sahip olunanların kıymetini bilmek, olduğu haliyle yetinmemek – geliştirmek, şükretmek, bildiğini öğretmek, yardım etmektir.

Birisi “Nörolinguistik Programlama (NLP) Zihninizi Kullanma Kılavuzu- Nil Gün” üzerinde düşündü

  1. “Herşeyi hissetmek istediğimiz duygular için yapıyoruz”
    Çok güzel elinize sağlık teşekkür ediyorum

    Beğen

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

Web sitenizi WordPress.com ile oluşturun
Başla
%d blogcu bunu beğendi: